BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, August 26, 2009

..::Coretanku::..


Assallammualaikum...

Ahlan Wah Sahlan, rasanya masih belum terlambat lagi bagi saya untuk mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan al-Mubarak yang mulia ini kan?? Sedar tak sedar hari ini dah 6 ramadhan, baru je 5 ramadhan berlalu selepas azan maghrib sebentar tadi, sekejap je masa berlalu. Diharapkan bulan yang penuh cahaya keberkatan ini kita dapat sempurnakan ibadah-ibadah yang dituntutNya sebaik yang mungkin. Semoga kita memperoleh keberkatan dariNya, serta diharapkan bulan ramadhan yang menjelma kali ini dapat digunakan sebaik mungkin bagi mendekatkan diri kita kepada Allah s.w.t. Malahan setiap malam dibulan ramadhan dijanjikan pelbagai ganjaran yang tidak diberikan dibulan2 yang lain. Jadi, marilah kita bersama-sama mengharapkan keredhaanNya, sesungguhnya bulan ramadhan ini indah dengan cahayanya, melimpah ruah juga keberkatan yang dijanjikan untuk kita, asalkan manusia itu didalam nuansa dirinya menyambut kehadiran bulan ramadhan ini dengan keikhlasan bagi mengharapkan redha dariNya. Sanggupkah kita melepaskan peluang keampunan dan keredhaan yang telah dijanjikan cuma dibulan ramadhan, demikian juga yakinkah kita ramadhan pada tahun yang akan datang masih mampu kita lihat sinarnya??

Ramadhan yang datang kali ini disambut dengan hati yang terbuka, disebalik itu perjuangan sebagai seorang 'student' tetap diteruskan. Walaupun batasan waktu serta tenaga kadang kala membuatkan kita lemah serta tidak berupaya berfikir dengan jelas. Namun, perlukah kita mengalah dengan semua yang ketentuan yang direncanakan Yang Maha Esa, pemilik setiap apa yang ada dilangit dan dibumi, sedangkan Allah menjanjikan ganjaran bagi orang yang tabah menempuh dugaanNya. Perlunya pemikiran yang lebih kehadapan dan matang dalam mengatasi tekanan ini. Lihatlah pada keberkatan yang menanti, usah difikirkan kesusahan, kerana kesusahan itu cumalah ujian bagi mengerlipkan sinar kejayaan. Sekiranya kita lemah dalam situasi sekarang, mengalah dengan begitu mudah, mungkinkah kita dapat mengatasi dugaan lain yang akan mendatang yang pastinya lebih mencabar lagi.

Alhamdulillah, berkat keyakinan serta doa yang dipanjatkan, dapat juga saya bangun, Azmi yang dulu telah balik!! Dah xde dah episod2 air mata duka, tiada lagi kesedihan yang tidak sepatutnya ditumpahkan serta difikirkan. Sesungguhnya kesedihan yang lalu merupakan kebodohan yang tidak patut walau sekali pun untuk terjadi keatas diriku, sedarlah saat itu betapa lemahnya diriku sebenarnya. Thankz untuk semua yang telah menjadi pendorong semangat, bahkan yang telah sanggup bersusah payah bersama2 dengan saya saat sebegitu. Sesungguhnya tidaklah saya ini sebagai seorang hamba Allah dapat membalasNya, tuhan saya jualah yang membalasnya.Amin.

Indahnya dunia yang harus dinikmati, jom sama2 kita mengecap sedikit nikmat ciptaan Allah ini, keindahan dunia yang bukan untuk dipuja, tetapi untuk dihayati maksud ciptaanNya. Tidak salah bagi kita bagi mencintai ciptaan yang tidak ternilai ini, asalkan tidak hanyut bersama kelalaian yang mengejarnya. Dunia adalah hadiah bagi orang2 yang berfikir, dan jerat bagi orang2 yang lalai. Pilihlah jalan yang sepatutnya dilaluan hidupmu. Hiasilah pentas dunia dengan keceriaan dan kegembiraan, barulah hati yang tenang dapat merasai luas serta indahnya pentas dunia ciptaan Allah ini. Hati yang sedih dan duka hanyalah jambatan mengecapi kegembiraan, jangan pernah sedetik pun kita mengalah, kegembiraan yang disulami ketenangan itu indah didalamnya. Percayalah wahai sekalian sahabat-sahabatku.

Disudut ini saya telah lampirkan sedikit panduan berkenaan dengan doa yang baru saja di'post'kan serta sedikit kata2 semangat dari nanyian Miley Cyrus, hayatilah kedua2nya, semoga dari situ dapat peroleh ketenangan dalam mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. serta lagu nyanyian yang berinti patikan kata2 semangat, dari tajuk lagunya "The Climb" pastinya sudah mampu menggambarkan semangat yang tersirat didalamnya. Sedikit masa lagi akan saya 'post'kan sedikit perkogsian bertajuk "Jodoh Ketentuan Atau Usaha" yang masih lagi dalam proses mencari isi2 terbaik untuk tatapan pembaca. Di akhir kata, selamat menyambut bulan ramadhan al-Mubarak dan selamat menjalani ibadah puasa, semoga perolehi sinar keberkatan lebih dari tahun yang sebelumnya. Insyallah. Assallammualaikum...


0 comments: